Kursus om mindful spisning

En-dags-kursus for alle. Private og organisationer.  

Giv slip på selvplageriske slankekure og fanatisme. Vægttab med nærvær og nydelse i stedet for.

Kurset kombinerer ernæring med mindfulness-psykologi. Det første af sin art i Danmark.

Både lukkede og åbne kurser.

Opdateret kursusbeskrivelse - klik her

Online tre video-lektioner i mindful spisning www.e-mindfulness.dk

Mindful spisning på Facebook: www.facebook.com/mindfulspisning




.

Kursets undervisere er cand.scient. i human ernæring Per Brændgaard (tv) og psykolog Uffe Damborg. På billedet fra udsendelsen Praxis i TV2.


På kurset vil du lære, hvordan du kan bruge mindful spisning til at:
- spise med nærvær og dermed øget nydelse

- tabe dig (uden at tage på igen bagefter)
- blive sundere (både fysisk og psykisk)
- spise mindre (uden at anstrenge dig for det)
- komme i kontakt med og bruge din naturlige, indre regulering
- aflære strenge og unødvendige spise- og slankeregler
- blive som et sundt, uspoleret barn igen 
- smage og nyde mere
- håndtere overspisning, sukkerafhængighed og psykisk sult
- få et sundere forhold til mad og krop
- slå automatpiloten fra
- få større indsigt i de motiver, der driver din spisning
- få kontakt til din autentiske kilde til egenomsorg

-ændre spisevaner

Kursets formål er deltagernes  tilegnelse af strategier for fuld opmærksomhed på spisning, der indebærer en sund tilgang til vægttab uden fornægtelse af glæden ved mad. Gennem meditativt nærvær med nydelsen af mad lærer du at håndtere trangen til overspisning.

Kurset er konkret og erfaringsbaseret. Kursisterne gør tre spise-meditationer bl.a. hele frokosten. Du indlærer sanseligt nærvær til indre regulering af spisning i forhold til overspisning. Du bevidstgøres om automatiserede spisemønstre, som du derfor lærer at undgå at gentage. Du får viden om små skridt til varigt vægttab.

Overspisning
Kurset henvender sig til alle, der ønsker hjælp til at håndtere overvægt og uhensigtsmæssige spisevaner. Tendens til overspisning er en hyppig årsag til, at man tager på og har svært ved at tabe sig igen. Det er meget almindeligt at overspise. Man kan overspise på mange forskellige måder og i mange forskellige grader. Håndtering af overspisning er ofte nødvendigt for at opnå et varigt vægttab.

Eksempler på overspisning:
- Du bliver ved med at spise, selvom du ikke er sulten længere, så du føler dig overmæt bagefter.
- Du oplever, at du mister kontrollen over din spisning.
- Du får ædeflip, hvor du spiser meget mere mad, end man normalt gør.
- Du spiser, når du er nedtrykt, trist eller keder dig.
- Du spiser store mængder mad, selvom du egentlig ikke er sulten.
- Du overspiser alene, så andre ikke opdager det.
- Du føler afsky, nedtrykthed eller skam efter ædeflip.
- Du har en ustyrlig trang til søde sager. Du oplever dig som "sukkerafhængig".
- Du forbyder dig selv visse madvarer, som du så ender med at overspise.
- Du spiser impulsivt eller automatisk.
- Du spiser, hvad der er i de mængder, det er i, uden at forholde dig nærmere til det.
- Du spiser, mens du gør noget andet (f.eks. ser TV eller læser).
- Du spiser normalt sundt og fornuftigt, men har nogle få ting, du ikke kan kontrollere, f.eks. chokolade.
- Du spiser hurtigere end andre.
- Du spiser af ren og skær vane uden kontakt med din krop. 
- Du spiser på følelser. 

Mere end overspisning
Kurset er særlig velegnet for overvægtige med tendens til overspisning. Overspisning er meget almindeligt, og mange er slet ikke bevidste om deres overspisning, og hvordan den forhindrer dem i at opnå varigt vægttab. 'Små skridt med mindfulness' kan bruges til meget mere end håndtering af overspisning. Kurset omfatter bl.a. også små skridt i forhold til vaneændring generelt, mindful motion samt de
eksistentielle perspektiver ved denne tilgang. 
       

Bliv din egen diætist og psykolog
Små skridt med mindfulness er en meget selvbemyndigende tilgang til overvægt og spiseproblematikker. Du kan så at sige lære at være din egen diætist og psykolog. Du bliver din egen vejleder, så du skridt for skridt kan bevæge dig i en sundere retning i din hverdag på egen hånd efter kurset. 



 
Dette kursus er velegnet til afholdelse i virksomheder og organisationer som led i deres program for
medarbejdernes sundhed

                                                       
 


Omtale i medierne:

Se uddrag af kurset på TV 2
Uffe Damborg og Per Brændgaard medvirkede i TV 2 Praxis 1. september 2009, hvor en gruppe TV 2-medarbejdere deltog i kurset. I udsendelsen ses uddrag af kurset samt respons fra deltagerne.
Udsendelsen kan genses på TV 2 Sputnik. Klik her >>>

Se Aftenshowet DR1 d. 6. jan. 2010
Per Brændgaard og Uffe Damborg talte denne aften om at slå autopiloten fra og opmærksomheden til - og instruererede Puk Elgaard i mindful spisning af et æble.

Læs om vores kursus i artiklerne:
'Ny meditationsteknik skal kurere fedme' i dagbladet Børsen d. 15. jan. 2009, s. 48-49. 
'Mærk maden' i Hendes Verden d. 28. sep. 2009 s. 28-29. 
'Nyd maden og tab dig' i Femina d. 11. maj 2010 s. 102-105.
'Jagten på nærværet og nuet' i Berlingske Tidendes Magasin d. 15. maj 2010 s. 6-8.
 
Se Berlingske Tidendes web-tv 'Sådan undgår du overspisning' af Uffe Damborg. 
 

Mindfulness Based Eating Awareness Training
Kurset er inspireret af Mindfulness Based Eating Awareness Training (MB-EAT) programmet, som er udviklet af den amerikanske professor i psykologi Jean L. Kristeller. Det er baseret på hendes samarbejde med den banebrydende læge og mindfulness-forsker Jon Kabat-Zinn, der var den første til at introducere mindfulness i forhold til sundhedsområdet. Professor Kristeller er nu i gang med et stort forskningsprojekt i samarbejde med Duke University og University of Pennsylvania med titlen 'Mindfulness Meditation: Regulating Eating and Obesity'. 

Mere information: